Databeskyttelse
Beskyttelsen af dine personoplysninger er meget vigtig for os. AuPairCare tager beskyttelsen og sikkerheden af dine data alvorligt og ønsker at skabe gennemsigtighed omkring, hvornår og hvilke data der indsamles, samt hvordan de anvendes.
Hvis du har spørgsmål eller bekymringer vedrørende databeskyttelse, kan du kontakte os på info@aupaircare.dk eller til enhver tid henvende dig direkte til vores databeskyttelsesrådgiver (Data Protection Officer).
Hjemmesiden tilhørende AuPairCare Europe GmbH kan som udgangspunkt benyttes uden at angive personoplysninger. Hvis du vælger at kontakte os via onlineformularer, bliver behandling af personoplysninger dog nødvendig. En sådan behandling foretages i overensstemmelse med Databeskyttelsesforordningen (GDPR) samt de landespecifikke databeskyttelseslove, der gælder for AuPairCare Europe GmbH.
Denne fortrolighedspolitik informerer dig om arten, omfanget og formålet med de personoplysninger, vi indsamler, anvender og behandler, samt om dine rettigheder som registreret person.
Vi har gennemført en række tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre, at de personoplysninger, der behandles via denne hjemmeside, er beskyttet bedst muligt. Ikke desto mindre kan dataoverførsler via internettet indebære sikkerhedsrisici (f.eks. ved kommunikation via e-mail), og en fuldstændig beskyttelse kan derfor ikke garanteres. Du er derfor fri til at sende personoplysninger til os ad alternative veje, f.eks. pr. telefon.
AuPairCare Europe GmbH er den dataansvarlige i henhold til Databeskyttelsesforordningen (GDPR), de øvrige gældende databeskyttelseslove i EU’s medlemsstater samt andre relevante databeskyttelsesbestemmelser:
AuPairCare Europe GmbH
Giesebrechtstr. 10
10629 Berlin
Tyskland
Tel.: +45 89 87 56 68
Email: info@aupaircare.dk
Hjemmeside: www.aupaircare.dk
Hvis du har spørgsmål eller forslag vedrørende databeskyttelse, kan du til enhver tid kontakte vores eksterne databeskyttelsesrådgiver direkte:
Dipl.-Inform. Thomas Ziemer
datenschutz-maximum
Postfach 470805
12316 Berlin
Tyskland
3. Indsamling, behandling og anvendelse af data
3.1 Automatisk lagring af data
Hver gang en person eller et automatisk system får adgang til vores hjemmeside, indsamles og lagres visse generelle data og oplysninger automatisk i serverens logfiler.
Følgende specifikke data registreres i disse logfiler:
Dato og tidspunkt for adgangen
Navnet på den tilgåede internettjeneste, den anmodede ressource og den udførte handling
Eventuelt den forespørgsel, som klienten har sendt
Den hjemmeside, hvorfra brugeren har fået adgang til vores sider (henvisende side) samt brugerens landekode (f.eks. “en”)
Datamængden, der er overført
Oplysninger om, hvorvidt adgangen var vellykket
IP-adresse (Internet Protocol-adresse) for den enhed, der får adgang
Data, som internetklienten anvendt af besøgende stiller til rådighed (f.eks. browsertype, e-mailprogram osv.), herunder program, version, operativsystem og sprog
Internetudbyderen for det system, der får adgang
Andre lignende data og oplysninger, som anvendes til sikkerhedsformål i tilfælde af angreb på vores IT-systemer
Indsamlingen af disse generelle data og oplysninger muliggør ingen identifikation af den enkelte bruger. Logfilerne er nødvendige for at levere og optimere indholdet på vores hjemmeside korrekt, for at sikre den løbende funktionalitet af vores IT-systemer og webteknologi samt for at kunne give retshåndhævende myndigheder oplysninger, der er nødvendige i forbindelse med efterforskning af cyberangreb.
De anonymt indsamlede data og oplysninger analyseres af os til statistiske formål og med henblik på at styrke databeskyttelsen og informationssikkerheden i vores virksomhed. Dette bidrager til at sikre et optimalt beskyttelsesniveau for de personoplysninger, vi behandler. De anonyme logfildata lagres adskilt fra eventuelle personoplysninger, som brugere har oplyst.
3.2 Generel kontakt via hjemmesiden
I overensstemmelse med lovkrav indeholder vores hjemmeside oplysninger, der muliggør hurtig elektronisk kontakt og direkte kommunikation med os, for eksempel via e-mail. De personoplysninger, du måtte sende til os, opbevares udelukkende med det formål at behandle din henvendelse eller tage kontakt til dig. Disse personoplysninger videregives ikke til tredjemand.
3.3 Kontakt- og ansøgningsformularer
På visse områder af vores hjemmeside kan du blive bedt om at afgive personoplysninger via formularer. Dette omfatter for eksempel formularer til bestilling af brochurer pr. post, tilmelding til informationsarrangementer, indsendelse af korte onlineansøgninger samt indsendelse af fulde onlineansøgninger til vores forskellige udvekslingsprogrammer.
De konkrete personoplysninger, der indsamles, afhænger af den pågældende formular. De personoplysninger, du afgiver, indsamles og opbevares udelukkende med de formål, der er angivet i formularen, for at imødekomme din anmodning. Afgivelse af personoplysninger er frivillig. Dine oplysninger vil ikke blive sammenkædet eller kombineret med andre data.
Derudover registreres den IP-adresse, der er tildelt af din internetudbyder (ISP), samt dato og tidspunkt for afsendelsen af formularen. Disse oplysninger opbevares for at forhindre misbrug af vores tjenester og, om nødvendigt, for at muliggøre efterforskning af strafbare handlinger. Opbevaringen af disse data er i denne henseende nødvendig for at beskytte vores rettigheder. Oplysningerne videregives ikke til tredjemand, medmindre dette er påkrævet ved lov eller nødvendigt for en strafferetlig efterforskning.
3.4 WhatsApp
Hvis du på en formular har angivet, at vi må kontakte dig via WhatsApp, vil vi sende information til det telefonnummer, du har oplyst. Du kan også til enhver tid kontakte os via de WhatsApp-telefonnumre, der er angivet på vores hjemmeside, og vi vil derefter kommunikere med dig via WhatsApp i overensstemmelse hermed.
Tjenesteudbyderen for WhatsApp er det amerikansk-baserede selskab WhatsApp Inc., et datterselskab af Meta Platforms Inc. For det europæiske område er WhatsApp Ireland Limited ansvarlig. WhatsApp kan dog også behandle dine data i USA. Vi gør opmærksom på, at Den Europæiske Unions Domstol har fastslået, at der i øjeblikket ikke foreligger et tilstrækkeligt databeskyttelsesniveau for overførsler til USA. Dette kan medføre risici i forhold til lovligheden og sikkerheden ved databehandlingen.
WhatsApp baserer sig på såkaldte Standardkontraktbestemmelser (SCC) i henhold til artikel 46, stk. 2 og 3, i databeskyttelsesforordningen (GDPR) som det retlige grundlag for behandling af data hos modtagere i tredjelande (uden for EU, især USA) eller for overførsel af data til sådanne lande.
SCC’erne er modelkontrakter udarbejdet af Europa-Kommissionen for at sikre, at dine data behandles i overensstemmelse med europæiske databeskyttelsesstandarder, selv når de overføres til tredjelande og lagres der. Ved at anvende disse bestemmelser forpligter WhatsApp sig til at overholde de europæiske databeskyttelsesstandarder ved behandling af dine data, også selv om dataene lagres, behandles eller administreres i USA.
Disse bestemmelser er baseret på en gennemførelsesafgørelse fra Europa-Kommissionen. Afgørelsen og de tilhørende Standardkontraktbestemmelser kan tilgås her:
https://eur-lex.europa.eu/eli/dec_impl/2021/914/oj?eliuri=eli%3Adec_impl%3A2021%3A914%3Aoj&locale=da.
Oplysninger om dataoverførsler via WhatsApp i henhold til Standardkontraktbestemmelserne findes her:
https://www.whatsapp.com/legal/business-data-transfer-addendum?lang=da.
Yderligere oplysninger om de data, der behandles ved brug af WhatsApp, findes i WhatsApps privatlivspolitik:
https://www.whatsapp.com/privacy.
3.5 Opbevaringsperiode for personoplysninger
Vi opbevarer personoplysninger, så længe det er nødvendigt for at opfylde eller påbegynde den kontrakt, du har anmodet om, samt til andre legitime formål såsom overholdelse af retlige forpligtelser, løsning af tvister og tilvejebringelse af bevismateriale. Den faktiske opbevaringsperiode kan derfor variere.
Når formålet med indsamlingen af oplysningerne ikke længere er gældende, eller når en opbevaringsperiode fastsat af den europæiske lovgiver eller en anden kompetent myndighed udløber, bliver de pågældende personoplysninger rutinemæssigt blokeret eller slettet i overensstemmelse med de lovmæssige krav.
4. Dine rettigheder som registreret
Du bevarer kontrollen over alle personoplysninger, som du giver os. Hvis du ønsker at få adgang til, berigtige eller ændre de data, vi har gemt om dig, eller at trække dit samtykke til kommunikation tilbage, kan du gøre dette ved at bruge kontaktoplysningerne i impressum, via info@aupaircare.dk, eller ved at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver direkte (se afsnit 1).
Som besøgende på vores hjemmeside og som kunde hos os har du følgende rettigheder i henhold til EU’s databeskyttelsesforordning (GDPR) med hensyn til de data, vi indsamler og opbevarer:
4.1 Ret til indsigt og berigtigelse
Du kan til enhver tid gratis anmode om oplysninger fra os om, hvorvidt og hvilke specifikke personoplysninger om dig, der er blevet behandlet, opbevaret eller overført til et tredjeland. Du kan også anmode om en kopi af de lagrede oplysninger. Eventuelle urigtige eller ufuldstændige oplysninger kan berigtiges eller suppleres.
4.2 Ret til sletning og begrænsning af behandling
Du kan anmode om, at dine personoplysninger slettes eller at behandlingen begrænses. Bemærk dog, at lovbestemte opbevaringsforpligtelser – f.eks. dem, der udspringer af betalte kontrakter såsom booking af udvekslingsprogrammer – kan forhindre os i at slette dine data fuldstændigt. I sådanne tilfælde vil vi i stedet begrænse behandlingen af dine data i overensstemmelse hermed.
4.3 Ret til dataportabilitet
Du har ret til at modtage de personoplysninger, der vedrører dig, i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format, og til at overføre disse data til en anden dataansvarlig, forudsat at behandlingen er baseret på samtykke eller en kontrakt og udføres automatisk. Denne ret gælder ikke, hvis behandlingen er nødvendig for udførelsen af en opgave i samfundets interesse eller i forbindelse med offentlig myndighedsudøvelse.
Desuden kan du anmode om, at de personoplysninger, der vedrører dig, overføres direkte fra én dataansvarlig til en anden, i det omfang dette er teknisk muligt og ikke krænker andres rettigheder og friheder.
4.4 Ret til at trække samtykke tilbage
Du kan til enhver tid med fremadrettet virkning tilbagekalde dit samtykke til behandlingen af dine personoplysninger ved at kontakte os via de adresser, der er angivet i afsnit 1 eller 2.
Du kan især til enhver tid gøre indsigelse mod brugen af din e-mailadresse til markedsføringsformål – skriftligt eller i tekstform – ved at sende en e-mail til info@aupaircare.dk, uden andre omkostninger end de sædvanlige transmissionsomkostninger. Dette gælder også for profilering, i det omfang den er forbundet med direkte markedsføring.
4.5 Ret til indsigelse
Af grunde, der vedrører din særlige situation, kan du til enhver tid gøre indsigelse mod behandling af dine personoplysninger, som er baseret på legitim interesse eller offentlig interesse. Dette gælder også for profilering, der udføres på grundlag af disse bestemmelser.
Når vi modtager en indsigelse, vil vi ophøre med at behandle personoplysningerne, medmindre vi kan påvise tvingende legitime grunde til behandlingen, som går forud for den registreredes interesser, rettigheder og friheder, eller hvis behandlingen er nødvendig for at gøre et retskrav gældende, udøve eller forsvare det.
Du kan desuden, af grunde relateret til din særlige situation, gøre indsigelse mod behandling af personoplysninger til videnskabelige, historiske eller statistiske formål, medmindre en sådan behandling er nødvendig for at udføre en opgave i samfundets interesse.
4.6 Automatiserede afgørelser, herunder profilering
Du har ret til ikke at være underlagt en afgørelse, der udelukkende er baseret på automatisk behandling, herunder profilering, medmindre en sådan afgørelse er nødvendig for at indgå eller opfylde deltageraftalen (Participant Agreement) og træffes med dit udtrykkelige samtykke.
I sådanne tilfælde vil vi iværksætte passende foranstaltninger for at beskytte dine rettigheder, friheder og legitime interesser. Dette omfatter som minimum retten til at udtrykke din holdning, bestride afgørelsen og anmode om menneskelig indgriben.
For at udøve dine rettigheder i forbindelse med automatiserede afgørelser kan du til enhver tid kontakte os.